Nevs ansökan hos NDRC går enligt plan

Den 8 januari, i ett pressmeddelande berättade NEVS att man skapat ett Joint-Venture bolag med Qingdao provinsen för att starta bilproduktion i Kina. Om ett företag som har sitt ursprung utanför de kinesiska gränserna vill göra affärer i Kina krävs godkännande av den kinesiska myndigheten NDRC.

Det finns ett talesätt inom bilindustrin, om du vill tjäna pengar på bilar i Kina måste du bygga dem i Kina. Eftersom prissättning av bilar i Kina är lägre än europeiska och USA behöver man bygga bilarna där för att öka vinstmarginalen på bilarna. Detta är precis vad NEVS tänker göra och genom att inrätta ett joint-venture med Qingdao provinsen samt bygga en fabrik som kan möta den förväntade efterfrågan på den kinesiska marknaden, är nyckeln-stenarna till ett framgångsrikt företag lagda.

Men vägen till det målet är lång och flera frågor måste lösas först, steg ett, att få ett godkännande från NDRC. För att sätta saker i mer perspektiv för NDRC finns fyra olika kategorier viss verksamhet kunde placeras inom:

1. Uppmuntrade
2. Tillåten
3. Begränsas
4. Förbjudna

NEVS batteri produktionen som redan är igång, och för närvarande byggs ut faller inom kategori 1. Företag som uppmuntras får också ekonomiskt stöd för att etablera sig. Biltillverkning kvalificerar inom kategori 2, men kräver att ett partnerskap inrättas med en redan etablerad organisation i Kina.

Vi frågade VP Mattias Bergman hur dessa förhandlingar framskrider och om den svenska delegationen nu på väg till Kina var där för att hjälpa till i processen:

Mattias svarade: ”Vi hanterar processen på egen hand och för närvarande går allt enligt planerna.”

NEVS planer är att starta produktion i Trollhättan, Sverige och bilar skeppas till återförsäljare världen över, som Nevs nu har kontaktat för att söka nya samarbeten. Dess ingen hemlighet att den huvudsakliga marknaden kommer att vara Kina och när fabriken i Kina kan starta produktionen av bilar för den lokala marknaden, kan Trollhättefabriken fokusera på produktionen för resten av världen.

Håkan Buskhe (VD SAAB AB) till tidningen SVD före försäljningen slutfördes i maj 2012, att alla företag som vill använda varumärket Saab namnet tvungen att följa ett antal pre-requisits: att ha utveckling, forskning och slutligen viktigast, produktion i Sverige. Således är all rädsla för att NEVS skulle flytta produktionen från Trollhättan till Kina när fabriken i Kina är igång är helt ogrundad, eftersom användningen av varumärket som är oerhört viktigt att NEVS beror framtiden för NEVS på dess fortsatta investeringar i Sverige.

Comments are closed.